Ezek a dolgok érdekelnek

Érdeklődési körünknek fiatal korunktól kezdve vannak állandó tartóoszlopai, amelyek köré aktuális élethelyzetünkben mindig újabb és újabb szálak fonódnak. A változásnak és a változatlanságnak ez a csak ránk jellemző elegye életünk végéig elkísér bennünket.

Ha van egy kis időd és kedved elmélyedni az én kacskaringós utam történetében, akkor helyezkedj el kényelmesen, és repüljünk vissza kicsit az időben…

2008
2008

A nyelvek és az irodalom szeretete

Egy nyolcosztályos vidéki gimnáziumba jártam, ahol bőven volt időm elmélkedni azon, hogy milyen tárgyak is állnak közelebb a szívemhez. Hamar kiderült, hogy a szavak bűvöletében élek. Faltam a könyveket és imádtam, hogy ragadnak rám a nyelvek. Saját elszántságomból latinul tanultam, még fordítóversenyeken is részt vettem. Emellett az angolt és az oroszt nyúztam, mindkettőt szerettem. Angolból 2008-ban kiszenvedtem a felsőfokú nyelvvizsgát, de a papír értékét ma már nem tartom igazán sokra. Akkor persze más volt a helyzet, mert az egyetemi felvételhez gyűjtöttem a pontokat.
2009

Szláv nyelvek nyugaton és keleten

A bolognai rendszerben volt szerencsém szláv tanulmányokat folytatni hazánk legjobbnak mondott bölcsész egyetemén. Mindig is arra törekedtem, hogy egy adott rendszerben kimaxoljam a rendelkezésemre álló kereteket, ezért párhuzamos képzésben 4 év alatt két teljes alapképzést másztam meg. Behatóbban ismerkedtem az orosz és a lengyel nyelvvel, irodalommal és a vonatkozó nyelvészeti kérdésekkel. Az oroszt még a gimnáziumból hoztam magammal, a lengyelt az egyetemen kezdtem el. Két teljesen más világba csöppentem bele, és a kettő közül csak az egyik esetében éreztem végül azt, hogy hazaértem.
2009
2012
2012

Titkárnőképzés modern köntösben

Szláv nyelvi alapképzéseimmel 2012/2013-as tanévben végeztem az egyetemen. Ez azonban csak a fősodor, ami alatt több kisebb áramlat is meghúzódhatott. Az alapképzések szerves részeként minor szakterületeket is kellett választanom, én pedig szerettem volna végre valami „gyakorlati” dolgot csempészni a tanulmányaimba. Így a nyelvszakok mellett szerkesztői ismereteket és ügyvitelt végeztem, ami igen nagy vonalakban egy alapos titkárnőképzésnek felel meg. Ezt fejeltem meg önszorgalomból egy utazásszervezésre feljogosító OKJ-s képzéssel. Érdekesnek tűnt a turisztika, szerettem volna, ha ehhez is lesz valami közöm, és jól párosíthatónak tűnt az idegen nyelvekkel. Hivatás végül nem lett belőle, de ugyancsak tanulságos történet volt mindenesként dolgozni diákmunkában egy nyári hostelben.
2013

A (nyelv)tanárképzés romantikája

A nyelvi alapképzés után tanári mesterszakra mentem. A párhuzamos alapképzés iszonyat zsúfolt volt, tudtam, hogy nincs erőm ezt újrázni a következő 2-3 évben. Ezért okozott egy kis fejtörést, hogy melyik vágyam az erősebb: megtartani párban az oroszt és a lengyelt, vagy behozni a képbe valami újat, valami izgalmasat: a magyart mint idegen nyelvet. Az újdonság győzött és a „szerelem”. Búcsút intettem az orosz nyelvnek, kitartottam a lengyel mellett, és belevágtam a magyar mint idegen nyelvbe. (Nem, ez nem az, mint amit te tanultál az iskolában magyar nyelv és irodalom címen.) Megtettem mindent, ami tőlem tellett, de a lelkesedésem azért 7 év egyetem alatt egy kissé csökkent. Az sem segített, hogy délutános műszakban adminisztratív iratkezelő munkakörben dolgoztam az egyetem mellett. De legalább a tanítás terén felbátorodtam. Magántanítványaim lettek, akiknek Skype-on tartottam az órákat, illetve bennük a lelket.
2013
2015
2015

Tanítási gyakorlat babavárással megspékelve

2015 elején gömbölyödni kezdett a pocakom, így az őszi félévkezdés egy csapásra egész egyetemistaságom legnagyobb kihívása lett. Már az is kuriózumnak számított, hogy a nyár folyamán pocakkal vettem részt Varsóban egy nyári egyetemen (mire megszereztem a diplomámat, összesen 4 különböző lengyel városban voltam ilyenen). Hosszú tanítási gyakorlatom elvégzéséhez 3 különböző helyszínre kellett rohangálnom napi szinten (7-8-9 hós terhesen). A magyar mint idegen nyelvet egy nyelviskolában tanítottam, nemzetiségét és életkorát tekintve teljesen vegyes közönségnek. Szívvel-lélekkel csináltam és jól éreztem magam benne. A lengyelt illető tanári készségeimet elsős egyetemistákon kellett tesztelnem. Itt kötöttebbek voltak a keretek, ami néha feszélyezett, de rengeteget tanultam közben. Mindkét gyakorlati színtér azt az érzést erősítette bennem, hogy tanárként nekem nem egy tipikus 30 fős gimnazista osztály élén lenne a helyem. Szerencsére végül minden papírom meglett addigra, mire a „csak felkapom és megyünk szülni” kisbőröndöt össze kellett készítenem.
2016 / 1

Szülés és újjászületés

Bármennyit is készül rá egy nő és bármikor is következik ez be, hiszem, hogy az első szülés egy tornádó erejével söpör félre minden addigi dolgot az életében. Ami a szülés után jön, az egy testi-lelki tabula rasa lesz, akár átengedi magát valaki a megélésének, akár nem. Egy olyan kényszerpihenő, ami alatt a nulláról kell újra működőképessé rendeznünk önmagunkat és az életünket. Nekem először is rendbe kellett tennem a „múltamat”, le kellett zárnom azt, amivel még adósa voltam „a rendszernek”. Meg kellett írnom az elmaradt szakdolgozatomat, és a záróvizsgámat is le kellett tennem. Szakdolgozatomat – bölcsészkockaságomhoz híven – a magyar mint idegen nyelv oktatását támogató online források felkutatásának és rendszerezésének szenteltem. Szerencsére jól sikerült minden. Amióta pedig ezen a kisgyerek mellett tanulós féléven túlestem, minden kérdésben szolidaritást vállalok a gyereknevelés mellett iskolába járó nőtársaimmal, akik egy igen nehéz helyzetben lévő, alig képviselt társadalmi csoportot jelentenek.
2016 / 1
2016 / 2
2016 / 2

Vállalkozz, hogy dolgozhass gyerek mellett

Anyaként kötelező jelleggel döntést kellett hoznom arról, hogy a munka + gyereknevelés párosból melyik kerüljön feljebb. Megfogalmaztam néhány alapvetést arról, hogy mit igyekszem mindenképp megadni a gyereke(i)mnek. Ezek nem pénzt, hanem időt követeltek, az időm terveim szerinti lekötése viszont azt vetítette előre, hogy hagyományos 8 órás, „bejárós” munkát kb. a következő 6 évben nem végezhetek. És nem azért, mert nem szeretnék, hanem azért, mert hagyományos keretek között nincs rá lehetőségem. Hamar beláttam hát, hogy „kényszervállalkozónak” kell lennem, így kell kihoznom magamból a legtöbbet. Elkezdtem a személyemre szabott kutatást az online vállalkozás témakörében, többek között online nyelvtanfolyamok megvalósításával szemeztem. A honlapkészítés terén felfedeztem magamnak én is a WordPress-t, és magyarítottam egy tanulási keretrendszert (LMS) is ehhez a tartalomkezelőhöz (CMS-hez).
2017

Online marketing (nem megtervezve)

Mivel nagy utat jártam be és a saját fejem után mentem a tanulásban, célt tévesztettem párszor és tettem bizony vargabetűket. A skype-os oktatást nem sikerült időben az 1 éves gyerekhez igazítanom. A komplett online tanfolyamokig pedig még nem jutottam el, mert nem láttam át előre, mekkora fába vágtam egyedül a fejszémet. Ekkor ért el hozzám egy e-mail, benne egy távmunkás álláslehetőséggel. Feladóik pontosan azokat az ismereteket keresték, amikhez én véletlenül már mind legalább részben értettem. Így kezdtem el online marketing asszisztensként dolgozni két szuper online vállalkozó, Nagy Attila (WPKurzus) és Nagy Bence (BETO Design Agency) mellett. Rengeteget tanultam tőlük, de hogy a webes tudásom technikai részét tovább mélyítsem, jelentkeztem a Google–Udacity páros által szervezett Challenge Scholarshipre, és el is végeztem a kurzusukat a frontend web developer részlegen (ezzel a HTML, CSS, JavaScript és jQuery terén sikerült alaptudást szereznem).
2017
2018
2018

Pizsamás vállalkozás

Azzal, hogy online marketing asszisztensként kezdhettem el dolgozni, újabb esélyt kaptam arra, hogy bővítsem a tudásomat, tapasztalataimat, és egyéni vállalkozóként is sikeres lehessek. Hatalmas mérföldkő az életemben, hogy elindítottam a saját honlapomat (amit én magam építettem), és virtuális asszisztensként tágabb körben vághatok bele szolgáltatásaim népszerűsítésébe.